6 argumentów, po poznaniu których zaczniesz stosować nasiona chia

Poprawiają kondycję ciała i umysłu, są smaczne, zdrowe i bardzo modne – mowa o szałwii hiszpańskiej, znanej pod nazwą nasion chia. Produkt ten zawiera kilka razy więcej kwasów Omega-3 niż łosoś, jest bardziej bogaty w selen niż len i ma więcej wapnia niż mleko. Nasiona chia są jednym z najzdrowszych produktów na świecie – koniecznie uwzględnij je w diecie!

Mięta, melisa i szałwia hiszpańska to rośliny należące do tej samej rodziny – każde z nich wykazuje działanie prozdrowotne, jednak to właśnie szałwii hiszpańskiej przypisuje się niezwykłe właściwości i zalicza do ścisłego grona najzdrowszych produktów świata. Słowo „chia” w języku Majów oznacza siłę – ziarenka dodają bowiem organizmowi mnóstwo energii.

  1. Małe nasionko, dużo witamin

Nasiona Chia zawierają w swoim składzie wszystko to, co cenne dla naszego organizmu. Znajdziemy w nich błonnik, który wspomaga przemianę materii oraz niezbędne dla pracy mózgu kwasy Omega-3. Są także źródłem manganu, magnezu i fosforu oraz witamin z grupy B. Zawarty w nich wapń jest niezbędne dla zapewniania zdrowia kościom – tym sposobem nasiona mogą być alternatywą nabiału.

  1. Wspomagają odchudzanie

Błonnik obecny w nasionach chia zmniejsza apetyt, powoduje uczucie sytości i w efekcie mniej jemy. Zapobiega także zatwardzeniom i wspiera perystaltykę jelit.

  1. Obniżają cholesterol

Substancje zawarte w nasionach chia świetnie radzą sobie ze „złym” cholesterolem oraz trójglicerydami – obniżają je. Dzięki temu przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na miażdżycę. Dodatkowo przyczyniają się do zmniejszenia stanów zapalnych w organizmie oraz obniżenia ciśnienia tętniczego.

  1. Skarbnica kwasów Omega-3

Kwasy Omega-3 są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz dla dobrej kondycji naszego mózgu. Jedząc je poprawia się nasza zdolność zapamiętywania, łatwiej nam się skoncentrować i uspokoić. W małych nasionkach znajdziemy ich o wiele więcej niż np. w łososiu – porównując gramaturę produktów. Nie powinniśmy jednak rezygnować z jedzenia ryb, ponieważ nasiona zawierają kwasy Omega-3 ALA i EPA, a brak w nich ważnych DHA.

  1. Źródło przeciwutleniaczy

Obecność przeciwutleniaczy w organizmie jest bardzo ważna, ponieważ ich zadaniem jest zwalczanie wolnych rodników. Jedząc nasiona chia spowolnimy proces starzenia się organizmu, a także zmniejszymy ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych – chronią komórki przed uszkodzeniami i mutacjami. Walkę z rakiem wspomagają także zawarte w nasionach cynk i selen.

  1. Niezbędne w walce z cukrzycą typu 2

Jedząc nasiona chia zmniejszamy tempo wchłaniania się cukrów, co niewątpliwie pomaga regulować ich poziom we krwi. Węglowodany wchłaniają się tym sposobem dużo wolniej – połączone z wodą nasiona przybierają formę żelu.

Nasiona chia świetnie sprawdzają się w koktajlach – doskonale smakują z mleczkiem kokosowym i owocami leśnymi. Można dodawać je do sałatek, posypywać nimi domowe pieczywo lub dodawać do wypieków. Aby produkt przynosił korzyści naszemu organizmowi, wystarczy spożywać go w ilości 2 łyżeczek dziennie.