Co jeść aby mieć zdrowe serce?

Serce to „pompa” całego organizmu – kiedy źle funkcjonuje, pojawiają się problemy zdrowotne, które mogą doprowadzić nawet do śmierci. Styl życia, aktywność fizyczna oraz dieta mają ścisły związek z kondycją naszego serca. Warto więc już dziś zmienić nawyki żywieniowe i tym samym usprawnić funkcjonowanie serca. Przekonaj się co jeść, aby mieć zdrowe serce!

Na dysfunkcje związane z układem krwionośnym i samym sercem cierpi wiele osób. Ciągle słyszymy o chorobach wieńcowych, miażdżycach i zawałach. Składa się na to styl życia, jaki prowadzimy, aktywność fizyczna, a często jej brak oraz dieta. Ostatni punkt najłatwiej zmienić, a zmiany z pewnością szybko wpłyną na nasze samopoczucie oraz zdrowie. Dzieje się tak dlatego, że odpowiednio ułożony jadłospis zapewnia naszemu sercu zdrowie. Zadanie to nie jest trudne, bowiem wystarczy zamienić kilka produktów, wprowadzić trochę nowych i ograniczyć spożycie „starych”. Oto recepta na zdrowe serce!

Napoje dla serca

Z pewnością każdy z nas słyszał, aby nie przesadzać z kawą, ponieważ jest szkodliwa. Nic bardziej mylnego. Kawa pita w rozsądnych ilościach, w tym przypadku mowa o 3 szklankach dziennie, świetnie działa na serce. To, że zaraz po jej wypiciu czujemy przyspieszone tętno to znak, że serce „ćwiczy” – a ćwiczenia zawsze wychodzą na zdrowie.

Tłusto czasem znaczy zdrowo

Zgadza się. Nie każdy tłuszcz jest szkodliwy i należy go unikać. Do diety należy jak najczęściej wprowadzać zdrowe tłuszcze, które nie tylko kojąco działają na kondycję serca, ale i ogólne samopoczucie, pracę mózgu oraz nasz młodzieńczy wygląd. Warto często sięgać po ryby, ponieważ są źródłem cenny kwasów Omega-3. Ich nagromadzenie sprawia, że dużo rzadziej cierpimy na stany zapalne związane z układem krwionośnym. Dobrze jest jeść sardynki, uwielbianego przez niemal wszystkich łososia oraz makrelę, z której można przygotować pyszne pasty na kanapki. Nie rezygnujemy także z orzechów, zwłaszcza włoskich. Już garść smakołyku dziennie skutecznie obniża poziom cholesterolu.

Przyprawiaj, przyprawiaj, przyprawiaj

Przyprawy nie tylko dodają wyrazistości potrawom, ale i mają działanie prozdrowotne. Szczególnie dobrze jest dodawać do nich czosnek oraz cebulę – można jej jeść na surowo oraz dodawać do sosów, mięs i potrawek. Te dwa warzywa są bogate w witaminę C oraz selen, dlatego też świetnie wspomagają odporność organizmu oraz zapobiegają nadciśnieniu.

Zdrowie z warzywniaka

Warzywa i owoce są konieczne w każdej diecie, ponieważ dostarczają nam mnóstwo witamin i minerałów. Dbając o kondycję serca wybierajmy w szczególności banany, marchewki oraz czarne porzeczki. Zawarty w bananach potas pozwala obniżyć ciśnienie, a beta-karoten w marchewkach rozszerza naczynia krwionośne. Czarne porzeczki wzmacniają ścianki naczyń krwionośnych, dzięki czemu są one w dobrej kondycji.

Unikaj smażonych potraw – zamień je na gotowane na parze, grillowane lub pieczone w rękawie. Wypijaj dużo wody, ogranicz kolorowe napoje i nie rezygnuj z czerwonego wina, które wypijane w małych ilościach wykazuje działanie prozdrowotne.