Cynk – wzmocnij odporność organizmu

Organizm dla prawidłowego funkcjonowania potrzebuje wiele witamin oraz makro i mikroelementów. Odpowiadają one za nasze samopoczucie, ale i wygląd oraz podatność na infekcje oraz zachorowania. Dlatego też w codziennej diecie nie może zabraknąć produktów bogatych w cynk – choć w organizmie znajduje się w śladowych ilościach, odgrywa bardzo istotną rolę.

Cynk jest niezwykle ważny podczas syntezy białka w naszym organizmie oraz bierze udział w procesie produkcji insuliny. Wpływa na pamięć, dlatego o jego suplementacji powinny pamiętać w szczególności osoby starsze oraz wykonujące prace umysłowe. Prawidłowy poziom tego mikroelementu w organizmie jest istotny dla młodzieży w okresie dojrzewania, ponieważ ma wpływ na działanie hormonu wzrostu.

Zbyt mało cynku w diecie

Niedobory cynku w organizmie niosą za sobą poważne konsekwencje dla naszego zdrowia. Często pierwszymi symptomami są brak apetytu, suchość w ustach, uczucie zmęczenia i znudzenia – w skrajnych przypadkach może dojść do całkowitej utraty węchu oraz smaku. Jego niedobór zwiększa też naszą podatność na infekcje. Mała ilość tego pierwiastka przekłada się także na nasz wygląd – paznokcie stają się kruche, a włosy łamliwe i wypadają. Na niedobory cynku narażone są przede wszystkim osoby, które nadużywają alkoholu, są na diecie, wegetarianie, ciężarne oraz spożywające duże ilości słodyczy.

Cynk jest niemal niemożliwy do przedawkowania – oczywiście, jeśli przyjmujemy go w postaci naturalnej. Podczas stosowania suplementów należy zachować szczególną ostrożność. Zbyt duża ilość tego mikroelementu obniża poziom dobrego cholesterolu oraz może prowadzić do niedokrwistości.

Odporność organizmu a cynk

Pamiętanie o cynku w codziennej diecie przynosi organizmowi szereg korzyści. W dużej mierze ten mikroelement odpowiada za odporność organizmu – ochrania przed przeziębieniami, grypami, grzybicą, chroni plamkę żółtą oka, wspomaga leczenie takich chorób jak cukrzyca oraz niedoczynność tarczycy. Cynk znacznie przyspiesza gojenie się ran czy łagodzi objawy choroby wrzodowej. Poprawia także kondycję intelektualną oraz pomaga w leczeniu depresji. O cynku w diecie powinny pamiętać osoby planujące założenie rodziny – pierwiastek ten wpływa korzystnie na płodność oraz reguluje miesiączkę.

Cynk w pożywieniu

Zapotrzebowanie na cynk jest uzależnione w dużej mierze od płci – kobiety potrzebują ok. 7 mikrogramów na dobę, natomiast mężczyźni ok. 10 mikrogramów. Aby wzbogacić codzienną dietę w cynk, warto włączyć do niej owoce morza – szczególnie dobrze jest jeść małże oraz ostrygi. Dużą dawkę mikroelementu zawiera także wątroba cielęca oraz wieprzowa, pestki dyni, tłuste sery, warzywa strączkowe, kasza gryczana oraz gorzka czekolada. Pamiętajmy, że cynk dużo gorzej wchłania się w towarzystwie miedzi, żelaza oraz fosforu.

Aby cieszyć się dobrym zdrowiem i unikać infekcji, a także uniknąć problemów z popędem płciowym, warto zadbać o odpowiedni poziom cynku w diecie.