Daktyle – źródło witamin i minerałów

Daktyle to pyszne, zdrowe owoce, które przez wiele osób zostały zapomniane. Na szczęście nie zapomnieli o nich sportowcy. Daktyle to doskonałe źródło energii (zawierają dużo cukrów prostych), uzupełniają niedobory glikogenu a także potasu w organizmie.

Daktyle, zarówno te suszone, jak i świeże, są bogate w błonnik, liczne witaminy i związki mineralne.

 

Poznaj 8 cudownych właściwości daktyli:

 

1.Ochrona przed miażdżycą

Substancje zawarte w daktylach uniemożliwiają odkładanie się złogów cholesterolu na ściankach naczyń krwionośnych, zapobiegając w ten sposób, powstawaniu miażdżycy. Zmniejszają również ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego m.in. Choroby wieńcowej, zawału serca czy udaru mózgu.

 

2. Ochrona przed nadciśnieniem

Wysoka zawartość potasu w daktylach pozwoli utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi i uchroni przed nadciśnieniem tętniczym. Najbardziej znana odmiana daktyli – Deglet Noor – zawiera aż 656 mg tego pierwiastka w 100 g. Nieznacznie więcej, bo 696 mg potasu/100 g zawiera inna, równie dobrze znana odmiana Medjool.

 

3. Przeciw zaparciom

Daktyle są bogate w błonnik, dzięki czemu pobudzają jelita do pracy – a ich spożywanie zapobiega zaparciom. Najlepszy efekt przeczyszczający można uzyskać z daktyli namoczonych w wodzie na noc i zjedzonych rano na czczo.

 

4. Zdrowe oczy

Daktyle zawierają witaminę A oraz luteinę, która wpływa na jakość widzenia.

 

5. Poprawiają odporność

Bogate w naturalne antyoksydanty, daktyle przyczyniają się do poprawy odporności. Owoce te, zawierają również salicylany, które działają podobnie do aspiryny.

 

6. Źródło żelaza

Osoby zmagające się z anemią, powinny spożywać daktyle, ponieważ te, zawierają duże ilości żelaza

 

7. Cudowny potas

Bardzo duże ilości potasu zawarte w daktylach, pozwolą pozbyć się dokuczliwych skurczy, utrzymać równowagę kwasowo-zasadową.

 
8. Naturalna aspiryna

Daktyle posiadają właściwości przeciwzapalne i przeciwzakrzepowe. Wszystko dzięki zawartości naturalnych salicylanów, które działają jak aspiryna, jednak w przeciwieństwie do niej nie podrażniają żołądka.

 

Jak wynika z danych USDA National Nutrient Database, zwartość poszczególnych składników odżywczych w daktylach jest różna w zależności od ich odmiany. Suszone daktyle mają podobne wartości odżywcze. Wyjątek stanowi zawartość błonnika, którego jest nieznacznie więcej (około 8, 7 g/100 g) niż w owocach surowych.

 

Wartości odżywcze świeżych daktyli (w 100 g).Odmiana Deglet Noor/Medjool

Wartość energetyczna – 282/277 kcal
Białko ogółem – 2,45/1,81 g
Tłuszcz – 0,39/0,15 g
Węglowodany – 75,03 g (w tym cukry proste 63,35)/ 74,97 g (w tym cukry proste 66,47)
Błonnik – 8/6,7 g

Witaminy

Witamina C – 0,4/0 mg
Tiamina – 0,052/0,050 mg
Ryboflawina – 0,066/0,060 mg
Niacyna – 1,274/1,610 mg
Witamina B6 – 0,165/0,249 mg
Kwas foliowy – 19/15 µg
Witamina A – 10/149 IU
Witamina E – 0,05/0 mg
Witamina K – 2,7/2,7 µg

Minerały

Wapń – 39/64 mg
Żelazo – 1,02/0,90 mg
Magnez – 43/54 mg
Fosfor – 62/62 mg
Potas – 656/696 mg
Sód – 2/1 mg
Cynk – 0,29/0,44 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database