Jarmuż chroni przed nowotworami

Ostatnimi laty jarmuż stał się bardzo popularny. Używają go kucharze w programach telewizyjnych, spotykamy go w daniach restauracyjnych, a w kolorowych gazetach co rusz pisze się o jego zaletach. Choć rośnie w przydomowych ogródkach, częściej traktowany jest jako roślina ozdobna lub służy do dekoracji talerza – sporadycznie staje się częścią potrawy. A to błąd! Czym więc jest to warzywo i dlaczego warto je jeść?!

Jarmuż to nic innego, jak odmiana kapusty. Wyjątkowo estetycznie się prezentuje, dlatego bardzo często stosowana jest do ozdoby talerza. Jego kolorowe liście o ciekawej fakturze nie tylko są atrakcyjne wizualnie, ale i bardzo smaczne. W jarmużu znajdziemy takie witaminy jak A, C, K, B6, tiaminę, kwas foliowy czy niacynę. Jest też skarbnica minerałów, bowiem bogaty jest w potas, wapń, fosfor oraz magnez i żelazo. Co ciekawe, jarmuż zjada się dopiero po pierwszych przymrozkach, kiedy traci gorzki posmak – stąd nazywane jest warzywem zimowym.

Jarmuż chroni przed nowotworami

Dzięki dużej zawartości silnego antyutleniacza, jakim jest sulforafan, spożywanie jarmużu zapobiega powstawaniu chorób nowotworowych. Działanie warzywa wspomagają zawarte w nim karotenoidy oraz witamina K. Finalnie jedząc jarmuż skutecznie bronimy się przed rakiem prostaty, płuc, jelita grubego, pęcherza moczowego, krtani i przełyku, piersi, jajników czy okrężnicy lub wątroby.

Jedz jarmuż na zdrowie

Jak każde warzywo, także i jarmuż wykazuje działanie korzystne dla naszego organizmu. Duża zawartość beta-karotenu zapobiega problemom związanym z oczami i widzeniem. Regularne spożywanie tego warzywa chroni oko przed kurzą ślepotą, suchością, a także szkodliwym promieniowaniem słonecznym. Jarmuż może też uchronić nas przed wystąpieniem wrzodów żołądka lub też dwunastnicy. Znajdująca się w nim witamina C świetnie wspomaga układ odpornościowy, a błonnik przyspiesza metabolizm – z tego powodu jarmuż polecany jest osobom będącym na diecie.

Okiełznać zimowe warzywo

Zanim przystąpimy do przygotowywania dań z jarmużu, należy usunąć z niego twardą łodyżkę. Pamiętajmy, że ma on lekko gorzki smak, dlatego warto go przyprawić ulubionymi ziołami. Jarmuż można stosować zamiennie dla szpinaku lub sałaty lodowej. A co dobrego można z niego przyrządzić? Często robi się z niego zdrowe chipsy – poszarpane na małe kawałki liście skrapia się oliwą i posypuje ulubionymi przyprawami, a następnie piecze w piekarniku. Kolejna propozycja to witaminowe koktajle – miksujemy owoce lub warzywa z jarmużem i wypijamy na drugie śniadanie, dzięki czemu dodamy organizmowi energii. Jarmuż z powodzeniem można kłaść na kanapki zamiast sałaty – jest równie kruchy i smaczny, a do tego dużo zdrowszy. Ciekawym pomysłem jest użycie go podczas gotowania gołąbków – może być ciekawą alternatywą dla tradycyjnej białej kapusty.

Jarmuż doceniany jest na całym świecie, dlatego warto aby trafił także do naszej kuchni. Próbujmy, eksperymentujmy – wszystko wyjdzie nam tylko na zdrowie!