Jedz zdrowe tłuszcze, na zdrowie!

Kwasy Omega-3 zdają się być lekarstwem na wiele dolegliwości, zapewniają młodzieńczy wygląd, a nawet skutecznie poprawiają nasze samopoczucie. Obecne są w rybach, olejach, orzechach i wielu innych produktach, po które wciąż zbyt rzadko sięgamy. Spożywanie ich jest ważne w każdym wieku, a szczególnie u kobiet w ciąży, małych dzieci i osób starszych.

Omega-3 to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które są niezbędne do zapewnianie organizmowi prawidłowego funkcjonowania. Wyróżniamy tutaj kwasy Omega-3 DHA (dokozaheksaenow), EPA (eikozapentaenowy) oraz ALA (alfa-linolowy). Niestety, wciąż spożywamy za mało produktów, w skaldzie których się one znajdują. Omega-3 powinny być obecne w diecie kobiet w ciąży, bowiem mają wpływ na rozwój malucha już w życiu płodowym. Badania wykazały, że osoby regularnie przyjmujące kwasy Omega-3 rzadziej borykają się ze schorzeniami związanymi ze wzrokiem oraz sercem.

Po co nam Omega-3?

Przyjmowane regularnie kwasy Omega-3 mają znaczenie dla pracy naszego mózgu. O wiele łatwiej jest nam się skupić i skoncentrować na pracy, a także nie miewamy problemów z pamięcią. To argument, aby spożywać produkty bogate w Omega-3 przez seniorów – zapobiegają chorobie Alzheimera. Substancja ta wspomaga także układ krwionośny oraz pracę serca. Przyjmując ją duża rzadziej chorujemy na serce, miewamy arytmię czy zawały. Omega-3 są szczególnie ważne dla osób borykających się z wysokim cholesterolem – zmniejszają poziom „złego” i zwiększają poziom „dobrego” cholesterolu oraz redukują ilość trójglicerydów. Udowodniono, że kwasy Omega-3 świetnie poprawiają samopoczucie oraz skutecznie chronią przed depresją oraz wypaleniem zawodowym. Dodatkowo wspomagają pracę narządu wzroku, chronią go przed różnymi schorzeniami, w tym przed zwyrodnieniem plamki żółtej. Omega-3 hamują także rozwój komórek nowotworowych, dlatego warto spożywać jej w profilaktyce nowotworów, a także w przypadku borykania się z rakiem.

Kwasy w diecie dziecka

Omega-3 są niezbędne już w życiu płodowym – ciężarna jedząca produkty bogate w kwasy Omega-3 według badań rodzi większe i inteligentniejsze dziecko. W diecie malucha także nie powinno zabraknąć tej substancji, ponieważ korzystnie działa na rozwój intelektualny dziecka oraz sprawność ruchową. Dzieciom łatwiej jest skupić się wówczas na nauce i szybciej przyswajają wiedzę. Dobrze jest więc tak komponować dziecięce menu, aby nie zabrakło w nim ryb, orzechów i olejów tłoczonych na zimno.

Gdzie ich szukać?

Głównym źródłem kwasów Omega-3 są tłuste ryby morskie – wybierajmy łososia, makrelę oraz dorsza i śledzia. Nie zapominajmy też o orzechach włoskich oraz siemieniu lnianym, które można spożywać na surowo lub stosować jako posypkę do deserów oraz kawy. Oleje rafinowane wymieńmy na te tłoczone na zimno – może to być oliwa z oliwek, olej lniany lub tradycyjny, rzepakowy. Kwasy Omega-3 znajdują się także w popularnym tranie, jaki znajdziemy w aptece w postaci kapsułek, tabletek lub syropu.

Komponując menu pamiętajmy, aby kwasów Omega-3 było mniej więcej tyle samo, co Omega-6 – w przypadku dużej przewagi tych drugich osiągniemy efekt odmienny od założonego.