Magnez – pierwiastek niezbędny dla pracy naszego organizmu

Magnez to pierwiastek niezbędny dla pracy naszego organizmu. Odpowiada za samopoczucie, koncentrację oraz pamięć, a także za pracę układu nerwowego – jego zbyt mała ilość może powodować drganie np. powiek. Po czym poznać, że brakuje nam magnezu i w jaki sposób uzupełnić jego braki?

Dieta bogata w produkty zawierające magnez jest bardzo korzystna dla naszego organizmu. Pierwiastek ten w dużej mierze odpowiada na sprawne działanie układu nerwowego. Poprawia pamięć, koncentrację, zmniejsza rozdrażnienie oraz uspokaja. Dodatkowo ulepsza działanie układu naczyniowo-sercowego oraz zmniejsza bóle związane z napięciem przedmiesiączkowym. Magnez jest niezwykle ważny w diecie sportowców, bowiem wspomaga leczenie kontuzji, pozwala uniknąć skurczy mięśni, a także rozszerza drogi oddechowe. Aby uzupełnić braki magnezu w diecie należy włączyć do niej produkty zbożowe, orzechy oraz kakao i gorzką czekoladę. Warto jeść też warzywa strączkowe, banany oraz morele. Do picia wybierajmy wodę z dużą zawartością tego pierwiastka.

Oznaki niedoboru magnezu w organizmie

Jeśli gorzej się czujemy, mamy problemy z koncentracją lub zauważyliśmy nasilone skurcze mięśni, warto skorzystać z pomocy lekarza, ale i postarać się uzupełnić niedobory magnezu – być może w tym tkwi problem. Po czym więc poznać, że brakuje nam tego cennego pierwiastka?

  1. Nadpobudliwość – stajemy się drażliwi i podenerwowani, co wywołuje często jeszcze większy stres. Mogą pojawiać się stany lękowe, które nieraz prowadzą do depresji, a także bóle głowy. Pojawiają się też problemy ze snem, długotrwałe zmęczenie, które wywołuje agresję oraz kłótliwość. Wszystko to wpływa na dekoncentrację, problemy ze skupieniem się, pamięcią oraz myśleniem.
  2. Częste skurcze mięśni – skurcze dotyczą rąk, nóg, a nawet pojawiają się w innych miejscach, np. na szyi, plecach czy brzuchu. Dochodzi do tego drgająca powieka, mrowienia oraz niekomfortowe kłucia.
  3. Kłopoty z zębami – częste problemy z zębami, próchnica, a także ich łamliwość jest związana z niedoborem magnezu.
  4. Słabe włosy i paznokcie – jeśli stan Twoich włosów i paznokci się pogorszył, być może jest to oznaką niedoboru magnezu. Sięgnij po produkty bogate w pierwiastek, kiedy Twoje paznokcie są kruche i rozdwajają się, a włosy są słabe i straciły dawny blask.
  5. Obniżona odporność – magnez przyspiesza produkcję białych krwinek, które wchodzą w skład układu odpornościowego. Odpowiedni poziom tego pierwiastka w organizmie pozwala uniknąć infekcji i zmniejsza częstotliwość zachorowań.
  6. Problemy ginekologiczne – magnez jest bardzo ważny w przypadku kobiet, ponieważ jego braki powodują zachwianie gospodarki hormonalnej, co prowadzi do zaburzeń związanych z miesiączkowaniem, a w przypadku ciąży nawet do poronień. Podczas menopauzy magnez pozwala zmniejszyć objawy z nią związane.

Zanim sięgniemy po magnez w postaci suplementu, warto wcześniej spróbować uzupełnić niedobory w sposób naturalny poprzez zmodyfikowanie diety i włączenie do niej tego biopierwiastka.