Mąka owsiana – zrób samemu i korzystaj z niej każdego dnia

Coraz częściej zamieniamy zwykłą mąkę pszenną na żytnią, orkiszową czy kukurydzianą. To moda, która korzystnie działa na funkcjonowanie organizmu. Zmieniając nawyki żywieniowe nie zapominajmy o włączeniu do menu mąki owsianej, którą można zrobić samemu w warunkach domowych. Nie jest droga, łatwo dostępna i bardzo smaczna. Co można z niej przygotować?

Mąka owsiana jest wciąż mało doceniana, a szkoda. Podobnie jak płatki owsiane ma wiele zdrowotnych właściwości. Chcąc włączyć ją do codziennego menu można kupić produkt gotowy lub samodzielnie w warunkach domowych zmielić płatki owsiane za pomocą robota kuchennego lub blendera. Mąka jest świetną alternatywą dla osób na diecie bezglutenowej, bowiem zawiera mikroskopijne ilości glutenu. Warto ją jeść, ponieważ zawiera bardzo dużo błonnika, świetnie obniża frakcję LDL cholesterolu oraz znajdzie w niej witaminy z grupy B. Mąkę owsianą powinny jeść zwłaszcza osoby, które nie przepadają za płatkami owsianymi – tym sposobem zachowują ich cenne właściwości.

Dla zdrowego układu nerwowego

Witaminy z grupy E, saponiny, peptydy i flawonoidy – wszystko to i wiele innych witamin znajdziemy w mące owsianej. Co ważne, jest w niej także kwas foliowy, dlatego mąkę owsianą poleca się kobietom w ciąży – substancja ta zapobiega wadom cewy nerwowej w rozwijającego się płodu. Osoby dorosłe spożywające mąkę owsianą łatwiej radzą sobie ze stresem, mają więcej energii, a także zachowują równowagę emocjonalną. Produkt pobudza też pracę mózgu, poprawia koncentrację i pamięć.

Na zdrowie mąka owsiana

Jedzenie mąki owsianej ma korzystny wpływ na układ pokarmowy – pomaga radzić sobie z zaparciami. Do tego działa przeciwbólowo i przeciwzapalnie. Produkty przygotowane na bazie mąki owsianej przyczyniają się do obniżenia złego cholesterolu, pomagają w walce z reumatyzmem i chorobami nerek.

Mąka mące nierówna

Mąka produkowana jest z ziaren – w zależności od tego, z jakich ziaren jest wykonana, wykazuje inne właściwości odżywcze. Pamiętajmy, że im produkt bardziej oczyszczony i rozdrobniony, tym mniej witamin i minerałów zawiera. Mąka owsiana w odróżnieniu od pszennej ma w sobie dużo błonnika i innych ważnych witamin, dlatego warto aby znalazła się w naszej kuchni. W jej składzie znajdziemy cenne tłuszcze, w tym kwasy linolowy oraz oleinowy.

Do wypieku chleba

Z samej mąki owsianej chleba nie upieczemy, ponieważ brak w niej glutenu. Jednak nie znaczy to, że musimy całkowicie z niej rezygnować. Warto wzbogacić nią smak chleba, a tym samym przemycić do wypieku wiele cennych substancji. Poza tym można dodać jej do ciasta, ciasteczek, placków i blinów.

Mąka owsiana ma jasny, kremowy kolor. Wyróżnia się oryginalnym, orzechowym smakiem, dlatego jest idealna do ciastek i naleśników. Używajmy jej zamiennie dla mąki pszennej. To wyjdzie nam na zdrowie!