Nadmiar a niedobór witaminy D

Podczas przyjmowanie witaminy D należy znaleźć złoty środek, bowiem zarówno jej nadmiar, jak i niedobór są bardzo niebezpieczne dla naszego organizmu. Prawidłowe stężenie witaminy słońca korzystnie działa na układ krążenia, zmniejsza ryzyko powstania nowotworów, odpowiada za nasz ładny i zdrowy wygląd oraz dobre samopoczucie.

Witamina słońca, bo tak jest nazywana witamina D, jest rozpuszczalna w tłuszczach, które magazynowane są w organizmie. Aby powstała jej odpowiednia ilość, należy codziennie eksponować skórę na słońcu przez około 20 minut – im większa powierzchnia tym lepiej. W okresie letnim łatwo przedawkować tę ilość, a w zimie – często grozi nam niedobór. Żeby przekonać się, jaki mamy jej poziom we krwi, warto udać się do laboratorium w celu wykonania odpowiednich badań. Do ich zrobienia powinny nas skłonić często nawracające infekcje, brak odporności, gorsze radzenie sobie z bólem, smutek oraz bóle mięśni. Warto się nad tym zastanowić, bowiem ponad ¾ mieszkańców naszego kraju cierpi na niedobór witaminy słońca.

Niedobór witaminy słońca

Zimą bardzo łatwo o niedobór witaminy D. Brak odpowiednio intensywnego promieniowania słonecznego uniemożliwia wytworzenie dostatecznej ilości witaminy. Często zapominamy o suplementacji, która w tym okresie jest niezbędna. Niedobór witaminy możemy stwierdzić poprzez występowanie takich objawów jak bóle mięśni, bezsenność, zaburzenia widzenia, brak apetytu oraz biegunki. Długotrwały niedobór witaminy słońca może prowadzić do otyłości, cukrzycy i nowotworów. Niezwykle ważne jest suplementowanie jej u dzieci, już w okresie płodowym. W ten sposób unikniemy zaburzeń rozwoju mózgu u malucha. U niemowlaków z niedoborem witaminy obserwujemy płaską główkę z tyłu oraz wyjątkowo długie zrastanie się ciemiączka. Czasem dochodzi do krzywicy.

Kiedy witaminy D mamy za dużo

Przedawkować witaminę D bardzo łatwo. Wystarczy czterokrotnie przyjąć większą dawkę niż jest to zalecane. Zbyt dużo witaminy słońca mamy często latem, zwłaszcza kiedy nie stosujemy kremów z filtrem. Jeśli w naszym organizmie znajduję się jej dużo, wówczas dochodzi do nagromadzenia wapnia w nerkach, tętnicach, a nawet sercu. Objawy jakie temu towarzyszą to biegunki, nudności, ból głowy i osłabienie, utrata apetytu, a czasem świąd skóry. Na ilość przyjmowanej witaminy powinny zwrócić szczególną uwagę ciężarne. Witamina słońca może być niebezpieczna dla płodu, bowiem prowadzi do jego deformacji.

Jeśli nie mamy możliwości częstego eksponowania ciała na słońce, wówczas należy sięgnąć po suplementy witaminy D lub wprowadzić do menu odpowiednie produkty bogate w tę substancję. Jedzmy więc dużo ryb, zwłaszcza łososia i tuńczyka oraz stosujmy olej z wątroby dorsza. Warto dbać o prawidłowe stężenie witaminy słońca, bowiem korzysta na tym cały organizm. Dodatkowo wolniej się starzejemy, co przekłada się na nasz piękny wygląd i gładką skórę. Cieszymy się też lepszym samopoczuciem i rzadziej zmagamy się z tzw. gorszymi dniami – witamina D chroni przed depresją.