Pistacje – mało kalorii, dużo witamin!

Orzechy są bardzo ważne dla naszej diety, bowiem zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, które korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Szczególnie warto sięgać po pistacje, ponieważ mimo bogactwa witamin są najmniej kaloryczne spośród pozostałych gatunków orzechów. Stanowią doskonałą przekąskę między posiłkami, a dodatkowo świetnie wpływają na wzrok, obniżają ciśnienie i regulują cholesterol.

Plantacje pistacji znajdują sie w Stanach Zjednoczonych oraz w Iranie – to właśnie stamtąd trafiają do pozostałych krajów. Jako jedyne z wszystkich gatunków orzechów zawierają karotenoidy, czyli luteinę oraz zeaksantynę, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania oczu. W ich składzie znajdziemy bardzo dużo witaminy C oraz szereg witamin z grupy B, w tym kwas foliowy. Dodatkowo zawierają mnóstwo potasu, fosforu oraz magnezu i wapnia.

Orzechy szczęścia

Duża zawartość witamin z grupy B sprawia, że pistacje świetnie poprawiają kondycję układu nerwowego. Znajdziemy w nich witaminę B1, B2, B3, B5, B7 oraz B9, które są niezbędne podczas wykonywania stresującej oraz wymagającej koncentracji pracy. Jedzenie pistacji pozwala w prosty sposób ukoić nerwy, co zdecydowanie korzystnie wpływa na jakość wykonywanej pracy. Choć jedzenie pistacji pomaga radzić sobie z dolegliwościami związanymi z napięciem przedmiesiączkowym, jedzenie ich w ciąży nie jest już takie oczywiste. Zdania na temat zjadania tego rodzaju orzechów w stanie błogosławionym są podzielone – jedni naukowcy uważają, że jedzenie pistacji może wpłynąć na pojawianie się alergii u dziecka, zaś inni uważają, że takie postępowanie zmniejsza ryzyko uczulenia.

Dla zdrowego organizmu

Pistacje mają wpływ na sprawne działanie serca, ponieważ regulują poziom glukozy we krwi, pomagają zachować dobry poziom cholesterolu (obniżają LDL oraz trójglicerydy), a także pomagają utrzymać właściwą masę ciała. Wszystko to jest możliwe dzięki temu, iż w pistacjach znajdziemy dużo błonnika, „dobrych” kwasów tłuszczowych oraz potas. Ze względy na to, że pistacje mają bardzo mało kalorii (jeden orzech to tylko 3 kalorie), poleca się je osobom będącym na diecie. Są bardzo sycące, dzięki czemu unikamy podjadania między posiłkami, a zawarty w nich błonnik wspomaga metabolizm. Regularne jedzenie małej ilości pistacji dziennie ma wpływ na kondycję naszego wzroku – luteina oraz zeaksantyna chronią przed uszkodzeniem siatkówkę oraz zmniejszają ryzyko pojawienia się zwyrodnienia plamki żółtej, co jest wyjątkowo niebezpieczne. Właściwości pistacji uwidaczniają się także w naszym wyglądzie – zawarte w nich minerały oraz witaminy wpływają na wygląd skóry oraz kondycję włosów i paznokci.

Kupując pistacje zwróćmy uwagę, aby zawsze były w skorupkach. Uważajmy także na pleśń, jaka może się na nich pojawić w związku z niewłaściwym przechowywaniem – może być toksyczna dla układu pokarmowego.