Jak ważny dla naszego organizmu jest potas?

Potas to pierwiastek obecny niemal w każdym składniku pożywienia – co jednak ciekawe, bardzo często dochodzi do jego niedoboru w organizmie. Objawia się on częstymi skurczami mięśni, zmęczeniem, obrzękami rąk oraz nóg, a czasem nadciśnieniem. Gdzie szukać więc potasu i jak dbać o jego prawidłowe stężenie w organizmie?

Potas to jeden z elektrolitów niezbędnych do zapewniania organizmowi prawidłowego funkcjonowania. Jest rozpuszczalny w wodzie, dlatego też znajduję się zarówno we krwi, wewnątrz komórek i w chłonce. Odżywia komórki oraz pozwala pozbyć się zbędnych produktów przemiany materii. Potas korzystnie wpływa na układ nerwowy, poprawia koncentrację oraz reguluje gospodarkę wodną organizmu.

Gdy mamy za mało potasu…

Zbyt mała ilość potasu w diecie skutkuje często nadciśnieniem tętniczym. Nierzadko dochodzi do niekontrolowanych skurczy mięśni oraz do puchnięcia rąk oraz nóg, zwłaszcza podczas ciepłych dni. Niedobór potasu grozi przede wszystkim osobom, które stosują środki moczopędne – z moczem wydalane są wartościowe pierwiastki, co finalnie może doprowadzić do zachwiania równowagi elektrolitowej. Przyjmując potas powinniśmy zwrócić uwagę, aby nie dopuścić do jego nadmiaru w organizmie. Zbyt duża ilość tego pierwiastka jest bardzo trudna do wydalenia, z czym nerki nie są w stanie sobie poradzić. Nadmierna ilość pierwiastka może doprowadzić do mrowienia stóp i rąk, a czasem nawet do spowolnienia akcji serca. Dlatego też suplementacja potasu odbywa się tylko w przypadku, kiedy zadecyduje o tym lekarz.

Potas jest wszędzie

Zgadza się – potas znajduje się niemal w każdym produkcie spożywczym, z wyjątkiem preparatów cukrowych oraz tłuszczowych. Jego największe stężenie znajdziemy w suszonych owocach – dobrym źródłem są więc suszone morele, rodzynki, banany, a także jabłka. Potas znajduje się także w pomidorach oraz ich przetworach – warto sięgać więc po sosy i soki pomidorowe. Nie żałujmy sobie też ziemniaków, ponieważ także są źródłem tego pierwiastka. Warto pamiętać, że podczas obróbki warzyw i owoców tracą one znaczną część potasu. Najlepiej więc zjadać je na surowo, a w przypadku ziemniaków gotowanie w wodzie zastąpić gotowaniem na parze – w ten sposób warzywa stracą jedynie 6 procent pierwiastka. Potas znajduje się także w produktach cukierniczych, co jest dobrą wiadomością dla łasuchów. Duże ilości pierwiastka znajdziemy w kakao, orzechach oraz chałwie.

Potas zawarty jest niemal w każdym produkcie spożywczym, dlatego też bardzo rzadko grożą nam jego niedobory. Jeśli jednak czujesz się zmęczony, masz podwyższone ciśnienie oraz skurcze mięśni, koniecznie zrób badanie, które określi poziom potasu w organizmie.