Żywność przetworzona i żywność wysokoprzetworzona

Jeśli chodzi o żywność w dobie naprawdę dużej technologizacji rynku żywności mamy do wyboru wiele rodzajów produktów, jednak nie zawsze wszystkie wybory są dobre. Istnieje coraz więcej jedzenia i zdarza się, że jest ono mocno przetworzone. Pojawiła się na rynku również żywność wysokoprzetworzona. Jak rozróżnić takie produkty i czy należy ich unikać?

Co to jest żywność przetworzona i wyskoprzetworzona?

Żywność przetworzona to tak naprawdę wszystkie te produkty, które zostały poddane obróbce, np. termicznej przed momentem, kiedy ja zapakowano jako produkt. Przetworzone jest więc mleko UHT, ponieważ poddane zostało pasteryzacji, ale już mleko wydojone prosto od krowy nie jest produktem przetworzonym. Produkty przetworzone to również dżemy, jogurty, ale także smalec albo frytki. To jedzenie, które zostało częściowo przerobione dla naszej wygody, ale również dla szybszego przygotowywania dań, np. dzięki temu, że frytki zostały wstępnie usmażone w tłuszczu roślinnym, my musimy je krócej smażyć lub piec. Dzięki temu również mniej tłuszczu wsiąka w nie. Dżemy to smażone oraz posłodzone owoce, które później poddane zostały pasteryzacji. Taki sam proces możemy wykonać w domu, oczywiście w mniejsze skali. Jeśli jednak do takiego samego dżemu zostanie dodany skoncentrowany sok, czy sztuczne aromaty, wtedy mówimy o żywności wysokoprzetworzonej. To produkty spożywcze, które oprócz naturalnych składników, mają w sobie wiele konserwantów i dodatków w postaci syntetycznych wzmacniaczy smaku.

Czym się różni żywność wysokoprzetworzona od przetworzonej

Pierwszy rodzaj żywności różni się od żywności przetworzonej tym, że ta pierwsza ma w sobie wiele składników, które mogą nam zaszkodzić. Są to m.in. syntetyczne wzmacniacze smaku, które są dla nas niewyczuwalne, ale dają bardzo negatywne objawy przy nadmiernym spożyciu. Udowodniono, że dzieci jedzące duże ilości przetworzonych produktów z konserwantami nienaturalnego pochodzenia, takimi jak np. sorbinian potasu, mają problemy w szkole. Są też bardzo nadreaktywne i trudno im się uczyć. Wiąże się to również z ogromną ilością cukru zawartą w tego typu produktach. Najczęściej bardzo duże ilości słodyczy mają w swoim składzie kolorowe napoje, takie jak cola, czy oranżada. Cola może mieć w jednej szklance nawet 26 g cukru, co daje nam pięć i pół kostki cukru. Wysokoprzetworzona żywność ma w sobie także wiele zamienników naturalnych produktów, czy substancji – zamiast konserwacji solą konserwuje się syntetycznymi odpowiednikami soli, zamiast naturalnego dymu wędzarniczego takie produkty mają sypki zamiennik, który swoim zapachem przypomina dym z wędzarni. Mało jest w nich w pełni naturalnych substancji. Często więc w tanich czipsach znajdziemy zamiast ziemniaków pulpę ziemniaczaną zagęszczaną skrobią ziemniaczaną oraz lecytyną sojową, z dodatkiem tłuszczów trans, bardzo dla nas niebezpiecznych i rakotwórczych. Wzmacniacze smaku i sztuczne aromaty mają jeden cel – sprawić, byśmy nie wyczuli ogromnej ilości cukru dodawanego do prawie każdego tego typu produktu. Cukier ma za zadanie uzależnić nas od tego typu produktów, byśmy nie nasycili się nimi, ale jedli ich jeszcze więcej. Dlatego po zjedzeniu bułki, nawet pszennej, jesteśmy bardziej nasyceni niż po zjedzeniu paczki czipsów, czy krakersów. Żywność wysokoprzetworzona ma również bardzo długie terminy ważności przez zawarte w nich konserwanty.
Żywność przetworzona to każda żywność, która została poddana jakiekolwiek obróbce, np. termicznej. Żywność przetworzona nie musi być dla nas groźna, o ile są to naturalne sposoby przetwarzania żywności, jakie np. pasteryzacja. Należy jednak dokładnie czytać składy takich produktów, by mieć pewność co jemy.

Jakie są alternatywy ale żywności przetworzonej i wysokoprzetworzonej?

Najlepszą alternatywą dla tego typu produktów jest oczywiście kupowanie produktów nieprzetworzonych i przygotowywanie posiłków samemu w domu. Będziemy mieli pewność co do tego, jaki skład mają nasze dania i nie będziemy musieli obawiać się o nasze zdrowie, czy samopoczucie naszych bliskich. Możemy zrobić nawet domowe buliony w zamrożonej formie, bądź granolę do mleka. Mnóstwo inspiracji znajdziemy na pewno w Internecie.